De zeci de ani deja, la nivel global se dezvolta si perfectioneaza constant asa-zisele SOPs – Standard Operating Procedures sau proceduri operationale standard.


Ce sunt procedurile operationale standard?

Un set de instructiuni scrise privind modul in care trebuie indeplinite diverse atributii profesionale. In domeniul medical, de la spitale, clinici, laboratoare si orice unitate care are legatura cu siguranta sanitara, toate folosesc astfel de reguli pentru a preveni si reduce eroarea umana si a asigura un proces unitar si eficient, dar si o interactiune cat mai confortabila pentru pacient.
Procedurile de lucru se revizuiesc periodic (in general, o data la 5 ani), iar in situatii speciale (epidemii, calamitati etc.), oricat de des se impune.

Cum cream proceduri eficiente de lucru in sistemul sanitar?

Pentru a fi corecta si completa, o procedura operationala standard trebuie sa includa:

  • Aria de aplicabilitate – in ce context se aplica procedura
  • Scop – ce obiectiv se vizeaza cu respectiva procedura, pentru ce e necesar
  • Roluri si responsabilitati – cine si ce are de facut
  • Referinte – documente relevante de consultat pentru informatii suplimentare: regulamente, legi, polite de asigurare, alte SOPs.

De ce avem nevoie de proceduri? Si cine trebuie sa le respecte?
Fiecare om care interactioneaza cu pacientul direct sau indirect contribuie la acel climat de siguranta care asigura eficienta tratamentului, deci toti angajatii trebuie atent pregatiti, monitorizati si sustinuti sa-si indeplineasca atributiile corect. Impactul si importanta respectarii procedurilor se reflecta:

  • la toate nivelurile ierarhice, de la personalul de curatenie responsabil cu intretinerea unei igiene optime, asistenti si infirmieri, pana la medici chirurgi, sefi de sectie sau manageri de spital / clinica
  • in toate sectiile, de la receptie pana la cabinete, sectii de urgenta sau ambulatoriu.

Se impun proceduri clare pe intreg parcursul interactiunii cu pacientul si la toate departamentele:

  • inregistrarea datelor de anamneza ale pacientului pentru a cunoaste eventuale boli cronice, alergii, grupa de sange si RH etc.
    • in acest sens, vom crea formularele necesare care sa acopere datele necesare si mai ales situatiile de risc, lasand loc inclusiv pentru eventualele completari ale pacientului;
    • pentru o monitorizare precisa, se genereaza adesea un numar unic de identificare a pacientului;
    • atentie sporita la gestionarea datelor – cine, cum si in ce scop arhiveaza si acceseaza datele pacientilor reprezinta subiectul unor proceduri distincte, create si implementate impreuna cu departamentul IT;
  • managerul spitalului sau responsabilul cu selectia echipamentelor de protectie si a consumabilelor medicale alege produsele potrivite pentru fiecare tip de tratament practicat in unitatea respectiva, precum si furnizorii care corespund conditiilor de selectie, frecventa si conditiile de livrare etc.;
  • instruirea personalului privind utilizarea echipamentelor si consumabilelor adecvate, administrarea corecta a medicatiei – pas cu pas, pentru fiecare rol si atributie in parte. De exemplu: ce date solicitam si cum completam un formular pentru programare, cum se executa corect o recoltare de sange, cum se elibereaza rezultatele analizelor, ce pasi trebuie parcursi pentru pregatirea blocului operator inaintea unei interventii chirurgicale etc.;
  • personalul se spala temeinic pe maini inainte si dupa orice operatiune. Oricat de exagerat ar parea, doar pentru acest pas esential se desfasoara stagii intregi de pregatire, uneori saptamani intregi, atat in domeniul sanitar, cat si in HoReCa / alimentatie publica. De ce? Pentru ca procesul de igienizare sa devina un automatism si sa se reduca drastic riscurile de contaminare;
  • managerul unitatii verifica regulat ca standardele de igiena si procedurile de lucru sunt indeplinite si ia masuri pentru prevenirea problemelor si remedierea eventualelor deficiente;
  • comunicarea cu pacientul transmite empatie si creeaza incredere. Asadar, personalul trebuie sa-i explice tratamentul, ce proceduri urmeaza si sa fie receptiv la intrebari, incepand cu informatiile preliminare despre consultatii, analize, interventii chirurgicale pana la rezultatele asteptate si conduita asteptata de la pacient pe durata tratamentului (indicatii-contraindicatii, precautii, riscuri). Implicit, procedurile vor lua in calcul si timpul si resursele necesare in acest scop.

Voi ce proceduri de lucru aveti si cum va asigurati ca sunt respectate? Va invitam sa ne lasati intrebari sau sugestii mai jos, intr-un comentariu, sa invatam unii de la altii:

Proceduri de lucru in sistemul medical si cum sa le creati
Tagged on:                                                             

2 thoughts on “Proceduri de lucru in sistemul medical si cum sa le creati

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *